Κυριακή 13 Μαρτίου 2011

Πιο κοντά από ποτέ η πετρελαιοκίνηση

Από τι εξαρτάται το να δούμε σύντομα στους δρόμους ντιζελοκίνητα οχήματα. Τι σχεδιάζουν τα υπουργεία υποδομών και περιβάλλοντος.


Μπορεί ο φάκελος της απελευθέρωσης της πετρελαιοκίνησης να αποτελεί, τουλάχιστον κατά τα τελευταία δέκα χρόνια, αντικείμενο... διαβούλευσης, ωστόσο το 2011 αναμένεται ότι θα αποτελέσει καθοριστική χρονιά για την άρση της απαγόρευσης κυκλοφορίας πετρελαιοκίνητων Ι.Χ. σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, που ισχύει από το 1990. Η αιτία;

Το Μνημόνιο προβλέπει εξίσωση του φόρου ειδικής κατανάλωσης του πετρελαίου θέρμανσης και κίνησης, μέτρο το οποίο θα τεθεί σε ισχύ από τον επόμενο Οκτώβριο, όπως έχει ανακοινώσει ο υπουργός Οικονομικών, Γιώργος Παπακωνσταντίνου. Σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, η εξίσωση της φορολογίας αποτελεί την καλύτερη οδό για τον περιορισμό του λαθρεμπορίου και της νοθείας καυσίμων, γεγονός που ουσιαστικά αποτελεί και τον λόγο για τον οποίο η ντιζελοκίνη-ση παραμένει έως σήμερα κυβερνητική εξαγγελία.



Όπως σημειώνουν πηγές της αγοράς, δεν είναι τυχαίο που ο όμιλος Ελληνικών Πετρελαίων προγραμματίζει έως το τέλος του 2011 να έχει ολοκληρώσει μια νέα μονάδα διύλισης στην Ελευσίνα, που θα δημιουργήσει συνθήκες επάρκειας πετρελαίου κίνησης υψηλών προδιαγραφών (σε συνδυασμό με την παραγωγή του υφιστάμενου σύνθετου διυλιστηρίου της Motor Oil).

Τι συμβαίνει σήμερα

Η ανάμειξη των διαφορετικών ειδών πετρελαίου μετατρέπει τα ντιζελοκίνητα Ι.Χ. σε τοξικές βόμβες, εκπέμποντας υψηλές ποσότητες επικίνδυνων για την υγεία μικροσωματιδίων. Την ίδια στιγμή, με την Ελλάδα να βρίσκεται σήμερα υπό τη δαμόκλειο σπάθη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, που επιβάλλει άρση των περιορισμών στην κυκλοφορία των Ι.Χ., η πετρελαιοκίνηση βρίσκεται υψηλά στην κυβερνητική ατζέντα. Είναι χαρακτηριστικό ότι σήμερα στους δρόμους κυκλοφορεί παράνομα υπολογίσιμος αριθμός μεγάλου κυβισμού ντιζελο-κίνητων Ι.Χ., δεδομένου ότι οι έλεγχοι της τροχαίας είναι ανύπαρκτοι και οι ποινές αμελητέες. Στο πλαίσιο αυτό, το υπουργείο Υποδομών έχει συστήσει ειδική Επιτροπή για την ντιζελοκίνηση, η οποία έχει στείλει τις παρατηρήσεις της στο υπουργείο Οικονομικών. Το υπουργείο Περιβάλλοντος προς στιγμήν κρατά κλειστά τα χαρτιά του, ενώ έχει θέσει ως «κόκκινες γραμμές» την περιβαλλοντική επιβάρυνση που θα δημιουργηθεί από την καύση νοθευμένου πετρελαίου και, κατ΄ επέκταση, τη δυνάμει επιβολή προστίμων από την Ε.Ε., λόγω υπέρβασης του ορίου εκπομπών βλαβερών αερίων.


Οργανώνεται και η υγραεριοκίνηση
Και μπορεί η πετρελαιοκίνηση να εκτιμάται ότι θα παραμείνει σενάριο επί μακρόν, ωστόσο η υγραεριοκίνηση αποτελεί μια ταχέως αναπτυσσόμενη αγορά. Μετά την ψήφιση του νομοσχεδίου του υπουργείου Υποδομών, ολοένα και περισσότερες εταιρείες επιδιώκουν να αποκτήσουν μερίδιο στην ανερχόμενη αγορά υγραερίου, γεγονός που αποτελεί και έναν από τους ελάχιστους μοχλούς ανάπτυξης της αγοράς. Εκτιμήσεις παραγόντων του κλάδου τοποθετούν τον τζίρο του 2011 στα 12 εκατ. ευρώ, από 5-6 εκατ. ευρώ το 2010.


Στο πλαίσιο αυτό, οι εταιρείες εμπορίας πετρελαιοειδών επενδύουν στη μετατροπή συμβατικών πρατηρίων σε μεικτά πρατήρια βενζίνης και υγραερίου, με στόχο να καλύψουν τη συνεχώς αυξανόμενη ζήτηση για υγραέριο. Είναι χαρακτηριστικό το γεγονός ότι περισσότερες από πέντε αιτήσεις ανά νομό έχουν κατατεθεί για τη δημιουργία νέων πρατηρίων.



Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, ηγετική θέση στην αγορά υγραερίου κατέχει η Coral Gas, η οποία ανήκει στον όμιλο Motor Oil Hellas. Η εταιρεία σχεδιάζει την ανάπτυξη περίπου 50 νέων πρατηρίων που θα διαθέτουν βενζίνη και υγραέριο. Και ο όμιλος Ελληνικών Πετρελαίων διαθέτει δίκτυο 13 πρατηρίων, ενώ η Petrogas, η οποία διαθέτει έξι πρατήρια, έχει συνάψει στρατηγική συνεργασία με την Ελινόιλ. Η τελευταία σχεδιάζει τη μετατροπή περισσότερων από 10 πρατηρίων σε μεικτά.


Σημειώνεται ότι το ύψος της επένδυσης για τη μετατροπή ενός πρατηρίου κυμαίνεται μεταξύ 60.000 και 70.000 ευρώ, ενώ απαιτούνται περίπου δύο μήνες για να ολοκληρωθούν οι σχετικές εργασίες.


Κων/νος Φυτιάνος
«Όμηρος της νοθείας καυσίμων η κίνηση με ντίζελ»


Κύριε Φυτιάνε, ποια είναι τα πλεονεκτήματα της πετρελαιοκίνησης;
Η τεχνολογία Euro5 περιορίζει τις εκπομπές βλαβερών μικροσωματιδίων και διοξειδίου του άνθρακα, ενώ προσφέρει σημαντική οικονομία καυσίμου.


Να επιτραπεί η κυκλοφορία των ντιζελοκίνητων Ι.Χ.;
Υπό τις σημερινές συνθήκες, η απελευθέρωση της πετρελαιοκίνησης παρουσιάζει ελάχιστα οφέλη. Σύμφωνα με έρευνα του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, η νοθεία-λαθρεμπορία των καυσίμων υπολογίζεται στο 30%-40%, συνιστώντας μια ανθηρή παραοικονομία, με τζίρο ύψους 3 δισ. ευρώ σε ετήσια βάση. Αποτελεί κοινό τόπο η πρακτική της νοθείας του πετρελαίου θέρμανσης με το diesel κίνησης, με αποτέλεσμα να δημιουργείται τεράστια ζημιά αφενός για το Δημόσιο και αφετέρου για το περιβάλλον.


Επομένως, πρέπει να παταχθεί καταρχάς η νοθεία στα καύσιμα;
Επειδή το κράτος δεν είναι ικανό να πατάξει το κύκλωμα της νοθείας, απαγορεύει την πετρελαιοκίνηση, με συνέπεια να είμαστε έκθετοι απέναντι στην Ευρωπαϊκή Κοινότητα. Αναμειγνύουν το diesel κίνησης, που έχει μηδενική συγκέντρωση σε θειάφι, όχι μόνο με το πετρέλαιο θέρμανσης, αλλά και με το marine diesel, αυτό που χρησιμοποιείται στα πλοία. Είναι χαρακτηριστικό το γεγονός ότι τα πρώτα ταξί τεχνολογίας Euro5 που εισήχθησαν στην Ελλάδα τέθηκαν εκτός λειτουργίας, λόγω του νοθευμένου καυσίμου. Π΄ αυτό, είναι απαραίτητο να εκμηδενιστεί η νοθεία/Ηδη στη Θεσσαλονίκη δύο στις τρεις ημέρες τον χρόνο καταγράφεται υπέρβαση στα αιωρούμενα μικροσωματίδια.


Τι ισχύει στις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες;
Στην Αυστρία, η πετρελαιοκίνηση υπερβαίνει το 70%, ενώ στην πλειονότητα των ευρωπαϊκών κρατών τουλάχιστον πέντε στα δέκα αυτοκίνητα δεν λειτουργούν με βενζίνη. Στην Ελλάδα, το αντίστοιχο μέγεθος είναι 3%, όμως έχουμε τη μεγαλύτερη περιβαλλοντική ρύπανση.


Κωνσταντίνος Φυτιάνος, Καθηγητής Χημείας στο ΑΠΘ