Του Ben Steverman
Καθώς οι καταναλωτές επιλέγουν ολοένα και περισσότερο να διαχειρίζονται τη ζωή τους μέσω των smartphones και των iPads, εταιρείες παροχής χρηματοοικονομικών υπηρεσιών προσπαθούν να μην χαθούν μέσα στο ηλεκτρονικό χάος. «Στη βιομηχανία αυτή την εποχή βασιλεύουν οι ηλεκτρονικές εφαρμογές», λέει ο James McGovern, αντιπρόεδρος συμβουλευτικού τμήματος της Corporate Insight, μιας εταιρείας που παρακολουθεί τους τρόπους που οι χρηματοοικονομικές εταιρείες επικοινωνούν με τους πελάτες τους. «Απλά πηγαίνουμε εκεί που βρίσκονται οι πελάτες», λέει ο Christopher Larkin, στέλεχος της E*TradeFinancial (ETFC). Η διαδικτυακή χρηματιστηριακή εταιρεία της Bank of America (BAC), Merrill Edge, διερευνά ακόμη και την ιδέα τηλεδιάσκεψης ενώπιος ενωπίω μεταξύ πελατών και συμβούλων, μέσω εφαρμογών των κινητών τηλεφώνων, όπως απoκάλυψε στις 9 Μαρτίου, ο επικεφαλής του τμήματος, Alok Prasad.
H Forrester Research εκτιμά ότι περισσότεροι από 10 εκατομμύρια Αμερικανοί χρησιμοποιούν τραπεζικές υπηρεσίες μέσω της τεχνολογίας των κινητών και ότι ο αριθμός αυτός μπορεί να αυξηθεί σε 50 εκατομμύρια έως το 2015. Τα μέλη της Γενιάς Χ και Υ αποτελούν περίπου το 75% αυτών των 10 εκατομμυρίων σύμφωνα με την εκτίμηση της Forrester. Ενώ πολλοί από αυτούς τους καταναλωτές χρησιμοποιούν με άνεση τις εφαρμογές των κινητών για να ελέγξουν τα υπόλοιπα των λογαριασμών τους, οι εταιρείες χρειάζεται για μπουν πιο βαθιά στην οικονομική ζωή του πελάτη που χρησιμοποιεί κινητές υπηρεσίες αλλιώς το έργο που γίνεται για την ανάπτυξη όλων των αυτών των εφαρμογών μπορεί να καταλήξει να γίνει «άλλο ένα λειτουργικό κόστος», λέει η αναλύτρια της Gartner (IT), Stessa Cohen.
Η «πραγματική προοπτική» για τις προσωπικές χρηματοοικονομικές εφαρμογές κινητού μπορεί να προέλθει από το συσχετισμό των επενδύσεων και των αποταμιεύσεων με τις δαπάνες σε πραγματικό χρόνο, λέει ο Ron Shevlin, αναλυτής της εταιρείας ερευνών Aite Group. Οι εφαρμογές θα μπορούσαν να παρακολουθούν τις δαπάνες και τις επενδύσεις των καταναλωτών, προσφέροντας ταυτόχρονα «προσωπικές υπηρεσίες οικονομικής διαχείρισης»,τηρώντας προϋπολογισμούς και βοηθώντας τους καταναλωτές «να παίρνουν έξυπνες αποφάσεις για το πώς να χρηματοδοτούν τις αγορές τους», προτείνει ο Shevlin.
Πληρώνοντας με το Smartphone
Για να γίνει αυτό, οι οικονομικές εφαρμογές πρέπει να διευρυνθούν ώστε να φτάσουν να καλύπτουν και το πεδίο των αποφάσεων δαπανών. Εταιρείες όπως η Bank of America και η Wells Fargo (WFC) βρίσκονται σε διαδικασία ελέγχου συστημάτων πληρωμών μέσω κινητού χρησιμοποιώντας smartphones σε ένα μικρό αριθμό πόλεων στις ΗΠΑ. Τον περασμένο Δεκέμβριο, η Wells Fargo ξεκίνησε μια πιλοτική έρευνα με συμμετοχή 200 εργαζομένων στο Σαν Φρανσίσκο. Μετά από μια παρόμοια έρευνα με εργαζόμενους το περασμένο έτος, η Bank of America στις 28 Μαρτίου πρόκειται να ξεκινήσει μια δοκιμή πληρωμής μέσω κινητών με πελάτες στη Νέα Υόρκη, την Ατλάντα και το Σαν Φρανσίσκο. Ακριβώς όπως θα περνούσαν από το μηχάνημα μια πιστωτική κάρτα, οι καταναλωτές κρατούν το τηλέφωνο μπροστά από ειδικές συσκευές ανάγνωσης για την ολοκλήρωση των αγορών τους. Εκτός από το να παρέχουν άλλον ένα εύκολο και βολικό τρόπο πληρωμής μέσω πιστωτικών ή χρεωστικών λογαριασμών, τα κινητά τηλέφωνα θα μπορούσαν να προσφέρουν άμεσα κουπόνια δώρου ή άλλες προσφορές στους καταναλωτές, σχολιάζει ο Arah Erickson, επικεφαλής του τμήματος λιανικής τραπεζικής μέσω κινητού της Wells Fargo.
Εάν οι στενότερες σχέσεις με παρόχους χρηματοπιστωτικών υπηρεσιών καθιστούν πιο εύκολη για τους καταναλωτές την παρακολούθηση της πορείας των χρημάτων τους, αυτό μπορεί να είναι ένα πολύ ενθαρρυντικό γεγονός, λέει ο Meir Statman, καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Santa Clara και συγγραφέας του βιβλίου, Τι πραγματικά θέλουν οι επενδυτές. Μία τέτοια γνώση «ενισχύει πραγματικά τον αυτοέλεγχο τους» όταν ψωνίζουν, σχολιάζει. Ένα άλλο αποτέλεσμα μπορεί να είναι λιγότερο θετικό, ωστόσο. «Οι άνθρωποι έχουν την τάση να κάνουν περισσότερες συναλλαγές όταν αυτές είναι πιο εύκολες», και εξηγεί: «Αυτό που γνωρίζουμε από μελέτες είναι ότι όσο περισσότερο συναλλάσσεται κανείς, τόσο πιο πιθανό είναι να υστερεί σε σχέση με όσους αγοράζουν και κρατούν τις επενδύσεις τους».
Μέχρι στιγμής, 11% των επενδυτών χρησιμοποιούν τις προσφορές κινητών υπηρεσιών που τους προσφέρουν οι χρηματιστηριακές τους εταιρείες και περίπου το ένα τέταρτο των χρηστών αυτών χρησιμοποιούν τις πλατφόρμες κινητών για τις συναλλαγές τους, σύμφωνα με τη Forrester. Η E*Trade λέει ότι περίπου 3 έως 4 % των συναλλαγών της γίνονται μέσω κινητών τηλεφώνων, και θα προσθέσει σύντομα τη δυνατότητα διαπραγμάτευσης συμβολαίων μελλοντικής εκπλήρωσης και αμοιβαίων κεφαλαίων στην τρέχουσα σύνθεση μετοχών και options.
H TD Ameritrade (AMTD) έχει δει τη συναλλακτική δραστηριότητα να αυξάνεται, λόγω της εφαρμογής της στα κινητά, ιδίως όσον αφορά τη διαπργμάτευση options, λέει η Nicole Sherrod, managing director της εταιρείας συναλλαγών. Παρ ΄όλ’ αυτά, προσθέτει, ο κύριος στόχος δεν είναι να ενισχύσει γρήγορα τον όγκο των συναλλαγών, αλλά να προσελκύσει πελάτες με γνώμονα τη μελλοντική ανάπτυξη της επιχείρισης. Η TD Ameritrade θα λανσάρει τη δεύτερη εφαρμογή για iPad στα τέλη Απριλίου, και αυτή θα στοχεύει σε μακροπρόθεσμους επενδυτές και όχι traders.
O Bill Doyle, αναλυτής της Forrester, αμβιβάλλει πως οι προσφορές μέσω κινητών τηλεφώνων θα τονώσουν πολύ τον ευρύτερο συνολικό όγκο συναλλαγών, αλλά περιμένει ότι οι πελάτες θα μετακινηθούν σε εταιρείες με καλύτερες προσφορές. «Τα κινητά τηλέφωνα αλλάζουν τον τρόπο με τον οποίο οι καταναλωτές αντιλαμβάνονται τις βολικές οικονομικές συναλλαγές", σχολιάζει από την πλευρά του ο Erickson της Wells Fargo. "Σήμερα ευκολία θα πει να έχεις το PC στην άλλη άκρη του δωματίου και να μην έχεις όρεξη να περιμένεις να ανοίξει".
Ο Steverman είναι δημοσιογράφος για το Finance Channel του Businessweek.com.