Της Ρόης Χάικου
Marketing και internet είναι τα δύο κλειδιά που μπορούν να ανοίξουν την πόρτα της επιτυχίας για όποια επιχείρηση, όσο μικρή κι αν είναι, αποφασίσει να τα χρησιμοποιήσει με μέθοδο και στρατηγική.
Είτε δραστηριοποιείται online, όπως ένα e-shop είτε χρησιμοποιεί τα παραδοσιακά κανάλια διανομής, π.χ. καταστήματα του λιανεμπορίου, μια εταιρεία μπορεί, χρησιμοποιώντας ορισμένα απλά βήματα, να αποκομίσει μέγιστα οφέλη, όπως εξηγούν οι ειδικοί του marketing.
Αποτελεσματικότητα ιστοσελίδας
Δεν μπορεί κανείς να μιλά για αξιοποίηση των δυνατοτήτων που προσφέρουν οι νέες τεχνολογίες, εάν δεν έχει παρουσία στο Internet. Η ιστοσελίδα μιας επιχείρησης, έστω και αν είναι το συνοικιακό κατάστημα, είναι η βιτρίνα στον σύγχρονο ηλεκτρονικό κόσμο. Και όπως αναφέρουν οι ειδικοί, όση φροντίδα χρειάζεται η γυάλινη τζαμαρία που προμοτάρει τα προϊόντα σε όσους περνούν έξω από το κατάστημα, άλλο τόσο πρέπει να είναι και το μέλημα για το εταιρικό site.
"Το λάθος που κάνουν οι περισσότερες ελληνικές εταιρείες είναι ότι φτιάχνουν ένα site και μετά το εγκαταλείπουν στην τύχη του. Δεν έχει να αποδόσει οφέλη εάν δεν το ενημερώνεις τακτικά. Το ίδιο λάθος κάνουν και όσοι ασχολούνται με τα social networks, όπως το Facebook ή το twitter", αναφέρει ο κ. Νεκτάριος Σαρτζετάκης, διευθύνων σύμβουλος της nemoline, εταιρείας που «τρέχει» μεγάλες ιστοσελίδες και δραστηριοποιείται επίσης στην online διαφήμιση.
Μια ιστοσελίδα δεν υπάρχει απλά για να... υπάρχει, αλλά μπορεί να αποτελέσει αποτελεσματική προωθητικό εργαλείο. Αυτό που συνιστούν οι γκουρού του marketing παγκοσμίως στις επιχειρήσεις είναι να δείξουν το site τους σε κάποιον που δεν το έχει ξαναδεί και να του κάνουν μια πληθώρα ερωτήσεων όπως:
1. Τι κοιτάζεις πρώτα στο site; Οι επισκέπτες μιας ιστοσελίδας μένουν σε μια εικόνα για τα πρώτα δευτερόλεπτα. Αυτό σημαίνει ότι ένα site θα πρέπει να τραβά την προσοχή ώστε ο χρήστης να μείνει περισσότερη ώρα.
2. Γνωρίζεις εξαρχής τι αντικείμενο έχει η ιστοσελίδα; Εάν το... μάτι αποσπάται από πολλά στοιχεία, με δεδομένο τον περιορισμένο χρόνο που αφιερώνει κανείς όταν μπαίνει για πρώτη φορά σε ένα link, ο επισκέπτης του site δεν θα καταλάβει αμέσως τι υπηρεσίες ή τι προϊόν προωθείται από το site.
3. Είναι οι βασικές πληροφορίες ευδιάκριτες; Η πλειονότητα των καταναλωτών θέλει να βρίσκει τις λεπτομέρειες αυτού που ψάχνει χωρίς να πασχίσει πολύ. Εάν πρέπει να κατέβουν κάτω σε όλη την ιστοσελίδα για να εντοπίσουν το προϊόν ή την υπηρεσία της εταιρείας, πιθανότατα θα κλείσουν τη σελίδα ταχύτερα από ό,τι θα επιθυμούσε ο κάτοχος του site. Γι΄ αυτό οι ειδικοί συνιστούν, οι βασικές πληροφορίες γιατί να συνεργαστεί κάποιος μαζί σας ή γιατί το προϊόν ή η προσφορά σας είναι η καλύτερη να φαίνεται ευκρινώς ψιλά και με σύντομη περιγραφή.
4. Μπορείς να αναγνωρίσεις εύκολα τα πλεονεκτήματα μιας υπηρεσίας ή ενός προϊόντος; Ο επισκέπτης θέλει να ξέρει όσα περισσότερα μπορεί για τα οφέλη του προϊόντος. Τα λεπτομερή χαρακτηριστικά έχουν σημασία, αλλά ο στόχος είναι ο καταναλωτής να πειστεί ότι χρησιμοποιώντας την υπηρεσία/προϊόν σας, η ζωή του θα αλλάξει προς το καλύτερο.
5. Είναι εύκολη η επικοινωνία με την εταιρεία; Εάν το site λειτουργήσει όπως πρέπει, πιθανότατα πολλοί θα θελήσουν να επικοινωνήσουν με την εταιρεία. Πρέπει λοιπόν, να βρίσκουν εύκολα τα στοιχεία επικοινωνίας.
6. Νοιώθετε ότι υπάρχει προσωπική σύνδεση - επαφή με την εταιρεία; Η αίσθηση της προσωπικής επαφής εταιρείας - πελάτη είναι αναντικατάστατη, οπότε πρέπει μια ιστοσελίδα να "γεννά" αυτό το αίσθημα. Γράφοντας την ιστορία της εταιρείας, λέγοντας στο κοινό γιατί αυτή η υπηρεσία αποτελεί τη σωστή επιλογή. Αυτό επιτυγχάνεται με ειλικρίνεια, με τη χρήση γλώσσας απλής και κατανοητής και περιλαμβάνοντας αληθινές μαρτυρίες από την επαφή με άλλους πελάτες.
7. Είναι η προσφορά αρκετά ελκυστική για να σας κάνει να δώσετε τη διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου σας; Το να αποσπάσει κανείς προσωπικές πληροφορίες από το χρήστη είναι σημαντικό. Και φυσικά, ότι θα νοιώθουν ασφάλεια πώς το email τους δεν θα γίνει αντικείμενο εμπορικής εκμετάλλευσης.
Εάν η επιχείρηση προσδιορίσει ποια στοιχεία της ιστοσελίδας χρειάζονται βελτίωση, το επόμενο βήμα είναι να τα διορθώσει.
Κίνηση στην ιστοσελίδα
Το καλύτερο website να διαθέτει κάποιος, αποτελεσματικό δεν θα είναι εάν δεν έχει επισκεψιμότητα. Τα στατιστικά στοιχεία για την κίνηση ενός site, το χρόνο παραμονής κλπ. μπορεί κανείς να τα λαμβάνει ακόμη και δωρεάν από το Google Analytics, αρκεί να φτιάξει έναν λογαριασμό. Συνήθως και ένα gmail αρκεί, οπότε μετά εγκαθιστά την συγκεκριμένη εφαρμογή της Google.
Marketing και internet είναι τα δύο κλειδιά που μπορούν να ανοίξουν την πόρτα της επιτυχίας για όποια επιχείρηση, όσο μικρή κι αν είναι, αποφασίσει να τα χρησιμοποιήσει με μέθοδο και στρατηγική.
Είτε δραστηριοποιείται online, όπως ένα e-shop είτε χρησιμοποιεί τα παραδοσιακά κανάλια διανομής, π.χ. καταστήματα του λιανεμπορίου, μια εταιρεία μπορεί, χρησιμοποιώντας ορισμένα απλά βήματα, να αποκομίσει μέγιστα οφέλη, όπως εξηγούν οι ειδικοί του marketing.
Αποτελεσματικότητα ιστοσελίδας
Δεν μπορεί κανείς να μιλά για αξιοποίηση των δυνατοτήτων που προσφέρουν οι νέες τεχνολογίες, εάν δεν έχει παρουσία στο Internet. Η ιστοσελίδα μιας επιχείρησης, έστω και αν είναι το συνοικιακό κατάστημα, είναι η βιτρίνα στον σύγχρονο ηλεκτρονικό κόσμο. Και όπως αναφέρουν οι ειδικοί, όση φροντίδα χρειάζεται η γυάλινη τζαμαρία που προμοτάρει τα προϊόντα σε όσους περνούν έξω από το κατάστημα, άλλο τόσο πρέπει να είναι και το μέλημα για το εταιρικό site.
"Το λάθος που κάνουν οι περισσότερες ελληνικές εταιρείες είναι ότι φτιάχνουν ένα site και μετά το εγκαταλείπουν στην τύχη του. Δεν έχει να αποδόσει οφέλη εάν δεν το ενημερώνεις τακτικά. Το ίδιο λάθος κάνουν και όσοι ασχολούνται με τα social networks, όπως το Facebook ή το twitter", αναφέρει ο κ. Νεκτάριος Σαρτζετάκης, διευθύνων σύμβουλος της nemoline, εταιρείας που «τρέχει» μεγάλες ιστοσελίδες και δραστηριοποιείται επίσης στην online διαφήμιση.
Μια ιστοσελίδα δεν υπάρχει απλά για να... υπάρχει, αλλά μπορεί να αποτελέσει αποτελεσματική προωθητικό εργαλείο. Αυτό που συνιστούν οι γκουρού του marketing παγκοσμίως στις επιχειρήσεις είναι να δείξουν το site τους σε κάποιον που δεν το έχει ξαναδεί και να του κάνουν μια πληθώρα ερωτήσεων όπως:
1. Τι κοιτάζεις πρώτα στο site; Οι επισκέπτες μιας ιστοσελίδας μένουν σε μια εικόνα για τα πρώτα δευτερόλεπτα. Αυτό σημαίνει ότι ένα site θα πρέπει να τραβά την προσοχή ώστε ο χρήστης να μείνει περισσότερη ώρα.
2. Γνωρίζεις εξαρχής τι αντικείμενο έχει η ιστοσελίδα; Εάν το... μάτι αποσπάται από πολλά στοιχεία, με δεδομένο τον περιορισμένο χρόνο που αφιερώνει κανείς όταν μπαίνει για πρώτη φορά σε ένα link, ο επισκέπτης του site δεν θα καταλάβει αμέσως τι υπηρεσίες ή τι προϊόν προωθείται από το site.
3. Είναι οι βασικές πληροφορίες ευδιάκριτες; Η πλειονότητα των καταναλωτών θέλει να βρίσκει τις λεπτομέρειες αυτού που ψάχνει χωρίς να πασχίσει πολύ. Εάν πρέπει να κατέβουν κάτω σε όλη την ιστοσελίδα για να εντοπίσουν το προϊόν ή την υπηρεσία της εταιρείας, πιθανότατα θα κλείσουν τη σελίδα ταχύτερα από ό,τι θα επιθυμούσε ο κάτοχος του site. Γι΄ αυτό οι ειδικοί συνιστούν, οι βασικές πληροφορίες γιατί να συνεργαστεί κάποιος μαζί σας ή γιατί το προϊόν ή η προσφορά σας είναι η καλύτερη να φαίνεται ευκρινώς ψιλά και με σύντομη περιγραφή.
4. Μπορείς να αναγνωρίσεις εύκολα τα πλεονεκτήματα μιας υπηρεσίας ή ενός προϊόντος; Ο επισκέπτης θέλει να ξέρει όσα περισσότερα μπορεί για τα οφέλη του προϊόντος. Τα λεπτομερή χαρακτηριστικά έχουν σημασία, αλλά ο στόχος είναι ο καταναλωτής να πειστεί ότι χρησιμοποιώντας την υπηρεσία/προϊόν σας, η ζωή του θα αλλάξει προς το καλύτερο.
5. Είναι εύκολη η επικοινωνία με την εταιρεία; Εάν το site λειτουργήσει όπως πρέπει, πιθανότατα πολλοί θα θελήσουν να επικοινωνήσουν με την εταιρεία. Πρέπει λοιπόν, να βρίσκουν εύκολα τα στοιχεία επικοινωνίας.
6. Νοιώθετε ότι υπάρχει προσωπική σύνδεση - επαφή με την εταιρεία; Η αίσθηση της προσωπικής επαφής εταιρείας - πελάτη είναι αναντικατάστατη, οπότε πρέπει μια ιστοσελίδα να "γεννά" αυτό το αίσθημα. Γράφοντας την ιστορία της εταιρείας, λέγοντας στο κοινό γιατί αυτή η υπηρεσία αποτελεί τη σωστή επιλογή. Αυτό επιτυγχάνεται με ειλικρίνεια, με τη χρήση γλώσσας απλής και κατανοητής και περιλαμβάνοντας αληθινές μαρτυρίες από την επαφή με άλλους πελάτες.
7. Είναι η προσφορά αρκετά ελκυστική για να σας κάνει να δώσετε τη διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου σας; Το να αποσπάσει κανείς προσωπικές πληροφορίες από το χρήστη είναι σημαντικό. Και φυσικά, ότι θα νοιώθουν ασφάλεια πώς το email τους δεν θα γίνει αντικείμενο εμπορικής εκμετάλλευσης.
Εάν η επιχείρηση προσδιορίσει ποια στοιχεία της ιστοσελίδας χρειάζονται βελτίωση, το επόμενο βήμα είναι να τα διορθώσει.
Κίνηση στην ιστοσελίδα
Το καλύτερο website να διαθέτει κάποιος, αποτελεσματικό δεν θα είναι εάν δεν έχει επισκεψιμότητα. Τα στατιστικά στοιχεία για την κίνηση ενός site, το χρόνο παραμονής κλπ. μπορεί κανείς να τα λαμβάνει ακόμη και δωρεάν από το Google Analytics, αρκεί να φτιάξει έναν λογαριασμό. Συνήθως και ένα gmail αρκεί, οπότε μετά εγκαθιστά την συγκεκριμένη εφαρμογή της Google.
Μηχανή Αναζήτησης
Το να ορίσει κανείς τις σωστές παραμέτρους στις αναζητήσεις ώστε το website του να βγαίνει ψηλά στα αποτελέσματα στις μηχανές όπως το google και το yahoo είναι εξίσου σημαντικό.
Όσο πιο ψηλά βγαίνει κανείς σε μια αναζήτηση, τόσο μεγαλύτερες πιθανότητες έχει να το δουν περισσότεροι καταναλωτές. Γι΄ αυτό οι "λέξεις - κλειδιά" που θα χρησιμοποιήσει είναι καίριας σημασίας. "Το Google από μόνο του δεν είναι πανάκεια. Ένα σύνηθες λάθος που κάνουν όσοι το χρησιμοποιούν για να διαφημιστούν είναι ότι δεν πάνε στοχευμένα", εξηγεί ο κ. Σαρτζετάκης. Εάν για παράδειγμα κάποια επιχείρηση δραστηριοποιείται στην ένδυση, δεν αρκεί να βάλει τη λέξη "ενδύματα" στην καταχώρησή τους για να βγουν ψηλά στο αποτέλεσμα της αναζήτησης. Εάν έχει στο κατάστημα 30 είδη (πουκάμισα, παντελόνια, T-Shirt, πουλόβερ κλπ), θα πρέπει να φτιάξουν keyword για 30 είδη που σχετίζονται με την επιχείρησή του, αφού διαφορετικά πράγματα ενδιαφέρουν κάθε καταναλωτή.
Social Networks
Η επίδραση που έχουν τα social networks στην καθημερινότητα των χρηστών Internet είναι σημαντική, συχνά δε, καθορίζουν και καταναλωτικές ανάγκες ή δείχνουν τάσεις, μια που παγκοσμίως πάνω από το 75% των καταναλωτών χρησιμοποιεί τα social networks με κάποιο τρόπο για να μάθει για ένα καινούργιο προϊόν ή υπηρεσία. Έτσι, μια επιχείρηση που αποφασίζει να τα χρησιμοποιήσει θα πρέπει αρχικά να δημιουργήσει τις ανάλογες εταιρικές σελίδες σε Facebook, Twitter κλπ.
Και εδώ αρχίζουν πάλι τα προβλήματα. "Οι περισσότερες εταιρείες δεν ασχολούνται σοβάρά με τα social networks όταν τα χρησιμοποιούν. Είτε τα αξιοποιούν μόνο εμπορικά είτε αποσπασματικά. Πρέπει να εμπλέκεσαι προσωπικά με το κοινό σου όταν χρησιμοποιείς Facebook ή Twitter", αναφέρει ο κ. Σαρτζετάκης, τονίζοντας ότι τα post χρειάζονται μέτρο.
Δεν αρκεί όπως, λένε οι ειδικοί, μια απλή αναφορά σε ό,τι καινούργιο παρουσιάζει η εταιρεία ή να "ανεβάζει" συνέχεια νέα της. Πρέπει να λειτουργεί... διαδραστικά με τους fan της, να σχολιάζει την καθημερινότητα, να είναι σε επαφή μαζί τους, στο βαθμό που δεν θα γίνεται ενοχλητική και θα κεντρίζει το ενδιαφέρον των καταναλωτών.
Τοπικές αγορές
Εάν κάποιος προσφέρει υπηρεσίες ή προϊόντα σε τοπικές αγορές και θέλει να γίνει γνωστός στην... γειτονιά του, οι αναζητήσεις μέσω τοπικών υπηρεσιών στο Internet μπορούν να τον βοηθήσουν. Μια λύση είναι το Google maps και το Google Local Business Center. Μια επιχείρηση δεν έχει παρά να μπει στη σχετική ιστοσελίδα και να δημιουργήσει δωρεάν μια καταχώρηση (όνομα, αντικείμενο, τηλέφωνο) και παράλληλα να παρουσιάζει λεπτομέρειες όπως τοποθεσία, να δέχεται reviews κ.λπ.
Κάθε φορά που οι χρήστες του Google maps χρησιμοποιούν την υπηρεσία από τον υπολογιστή ή το κινητό τους, εμφανίζονται οι... καρφίτσες των επιχειρήσεων κοντά στην περιοχή που βρίσκονται. Αλλά και εάν κάποιος αναζητά στοχευμένα μια επιχείρηση, το Google maps θα τον κατευθύνει πώς θα φτάσει σε αυτή.
Πληρωμένες καταχωρήσεις
Google Adworks, Facebook Ads είναι μερικά από τα νέα φθηνά εργαλεία για να διαφημιστεί μια επιχείρηση online δημιουργώντας στοχευμένες καμπάνιες. Στο google τη διαφορά στο αποτέλεσμα την κάνουν οι σωστές λέξης-κλειδιά, ενώ με το Facebook μπορεί κάποιος να επιλέξει ηλικίες ή περιοχές για να... σκοπεύσει μια καμπάνια. "Οι επιχειρήσεις δεν θα πρέπει να παραβλέπουν τις καταχωρήσεις και στις ελληνικές ιστοσελίδες, με banner και αναφορές", αναφέρει ο επικεφαλής της neonline, εξηγώντας πως οι Έλληνες χρήστες του Internet πρωτίστως αναζητούν υπηρεσίες και προϊόντα με ελληνικές λέξεις και επίσης, πλέον διαβάζουν και παρακολουθούν πολλές ιστοσελίδες με ελληνικό περιεχόμενο, από ενημερωτικό και ψυχαγωγικό, μέχρι blogs κλπ.
Video Marketing
Το επόμενο βήμα στο marketing σχετίζεται με το video και τις e-διαφημίσεις. Και αυτό γιατί ο καταναλωτής σύντομα θα επιλέγει στο Internet ποιο διαφημιστικό βίντεο θα δει, ποιο δεν θέλει να εμφανίζεται μέσω της σελίδας του στο Facebook κλπ. Με την βιντεο-διαφήμιση, η επιχείρηση ξέρει ότι ο πελάτης της βρίσκεται στην οθόνη του υπολογιστή του και παρακολουθεί το spot, γιατί επέλεξε να κάνει... κλικ και δεν παίζει η διαφήμιση στην τηλεόραση και μαζί της κάνει και εκείνος ένα διάλειμμα από την ταινία...
Οργάνωση στοιχείων
Με φόρμες στην εταιρική ιστοσελίδα, μέσω ειδικών γκρουπ στο Facebook ή αξιοποιώντας ειδικές υπηρεσίες, το να μην χάνει κανείς τα στοιχεία και τα... ίχνη των επισκεπτών του site - μελλοντικών πελατών του είναι βασικής σημασίας.
Μια φόρμα στοιχείων στο site είναι η πιο απλή λύση, ώστε ο χρήστης της ιστοσελίδας να αφήσει ένα email και ίσως το ονοματεπώνυμό του προκειμένου να ενημερώνεται από την εταιρεία για θέματα του ενδιαφέροντός του. Μαζικά μηνύματα πωλήσεων, προωθητικές ενέργειες που θα "βομβαρδίσουν" το email του καταναλωτή έχουν συνήθως το αντίθετο από το επιθυμητό αποτέλεσμα.
Στοχευμένο Marketing
Από τη στιγμή που θα δημιουργηθούν σχέσεις εμπιστοσύνης με τους πελάτες, μπορεί να ξεκινήσει και το στοχευμένο marketing. Όχι πια μαζικά, κοινού ενδιαφέροντος μηνύματα, αλλά επικοινωνία της επιχείρησης με τους πελάτες της με βάση τις ιδιαίτερες ανάγκες και επιθυμίες του καθενός και προσφορές ειδικά σε αυτή την κατεύθυνση.
Ανοίγουν τα email οι πελάτες;
Η πιθανότητα να χαρακτηριστεί ένα email κακόβουλο - spam δεν είναι μικρή, ιδιαίτερα όταν τα ηλεκτρονικά ταχυδρομεία, κατακλύζονται από κάθε λογής μήνυμα, προσφορά ή και μηνύματα απάτης για πιστωτικές κάρτες, λογαριασμούς τραπεζών κλπ. Υπάρχουν ειδικά εργαλεία κα υπηρεσίες που ενημερώνουν τον αποστολέα για το πότε παραλήφθηκε το μήνυμα και αν διαβάστηκε... Πιθανότατα ένα email μπορεί να καταχωρήθηκε στα spam (τα σχετικά φίλτρα από τις εταιρείες Internet και ασφάλειας γίνονται όλο και πιο αυστηρά) εάν περιέχει πολλές αναφορές σε λέξεις όπως δωρεάν, φθηνό, έκπτωση, ειδική προσφορά, και τις μεταφράσεις τους στα αγγλικά, καθώς αυτές οι λέξεις έχουν χαρακτηριστεί SPAM-related.