Πέμπτη 4 Νοεμβρίου 2010

Ψηφιακή αναγέννηση για τη βιομηχανία των εντύπων



1.jpg
Σημάδια αναγέννησης για τη βιομηχανία των εντύπων διαγράφονται στον ορίζοντα από τη ραγδαία ανάπτυξη που γνωρίζει διεθνώς το επιχειρηματικό μοντέλο παροχής ψηφιακού περιεχομένου των εντύπων σε φορητές συσκευές.
Οπως επισημάνθηκε σε πρόσφατη συνάντηση των μελών της WAN (World Association of Newspapers), νέες προοπτικές ανοίγονται για το χώρο του Τύπου, που φαίνεται να κερδίζει ξανά το κοινό με τη βοήθεια των φορητών συσκευών ανάγνωσης ψηφιακού περιεχομένου, αφού οι αναγνώστες είναι έτοιμοι να πληρώσουν για την απόκτηση των ψηφιακών έντυπων εκδόσεων. Το μοντέλο της ψηφιακής έκδοσης άρχισε ήδη επιχειρηματικά να αποκτά περισσότερους «φίλους» και στην Ελλάδα, αφού οι εκδόσεις αρκετών εντύπων και εφημερίδων διατίθενται πλεόν σε μορφή pdf -και όχι μόνο- και μάλιστα πλέον έναντι συνδρομής.
Η προοπτική των εσόδων
Ενώ οι καταναλωτές αντιστέκονται στην προοπτική να πληρώσουν για την απόκτηση online περιεχομένου, εμφανίζονται πολύ πιο δεκτικοί στο ενδεχόμενο να αποκτήσουν έναντι αντιτίμου, πρόσβαση σε περιεχόμενο μέσω μιας συσκευής ηλεκτρονικής ανάγνωσης, e-reading.
Ειδικότερα και σε ό,τι αφορά το ένα αντίτυπο, οι αναγνώστες είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν το ίδιο τίμημα με την χάρτινη έκδοση. Το πράγμα ωστόσο αλλάζει σημαντικά όταν πάμε στην προοπτική της συνδρομής.
Στην περίπτωση αυτή, στις Ηνωμένες Πολιτείες για παράδειγμα, οι αναγνώστες είναι έτοιμοι να καταβάλλουν το ένα τρίτο μόνο του αντιτίμου της έντυπης συνδρομής μιας εφημερίδας, σύμφωνα με στοιχεία της Forrester Research, ενώ στην Ελβετία, σύμφωνα με την Codex, οι αναγνώστες θα έδιναν ένα ποσό που θα αντιστοιχούσε σε ποσοστό λίγο υψηλότερο του 50% της συνδρομής της έντυπης μορφής.
Στη Μεγάλη Βρετανία, από την άλλη, οι αναγνώστες, σύμφωνα με στοιχεία της Digital Solution, θα ήταν πρόθυμοι να καταβάλουν ποσό κοντά στο 70% της έντυπης συνδρομής για την πρόσβαση 30 ημερών στο περιεχόμενο της «Sun» στην εφαρμογή του iPad.
Συσκευές ηλεκτρονικής ανάγνωσης
Οι ηλεκτρονικοί αναγνώστες και τα tablet pc και ειδικότερα το iPad, η νέα συσκευή της αμερικανικής εταιρείας Apple, φαίνεται να δημιουργούν μια νέα τάση, προσελκύοντας ξανά το κοινό -μεγάλο ποσοστό του οποίου είναι νεανικό- στην αγορά των ψηφιακών αυτήν τη φορά «εντύπων», -όχι μόνο των εφημερίδων, αλλά και των περιοδικών και των βιβλίων ακόμα- αναθερμαίνοντας την εκδοτική βιομηχανία γενικότερα και δίνοντας μια νέα ώθηση και δυναμική στον τομέα.
Ενδεικτικό είναι ότι περισσότεροι από 900.000 άνθρωποι κατέβασαν την εφαρμογή της «USA Today» στο iPad και παρά το ότι η εφαρμογή προσφέρθηκε δωρεάν, τα έσοδα ισοσκελίσθηκαν από την υψηλή διαφημιστική ζήτηση. Παρά ταύτα και όπως επεσήμαναν στελέχη της Gannet Digital Ventures, η οποία εκδίδει την ψηφιακή έκδοση της «USA Today», οι αναγνώστες θα ήταν διατεθειμένοι ακόμα και να πληρώσουν για το περιεχόμενο σε φορητές συσκευές.
«Κλειδί» το περιεχόμενο
Το περιεχόμενο θα αποτελέσει το «κλειδί» για τα έσοδα στο νέο ψηφιακό περιβάλλον. Ειδικότερα και όπως επισημαίνουν οι άνθρωποι της βιομηχανίας του Τύπου, τα έσοδα από τις ψηφιακές εκδόσεις πολύ δύσκολα θα φτάσουν το ύψος των εσόδων των έντυπων εκδόσεων.
Τα αναγκαία έσοδα προκειμένου να υποστηριχθεί αποτελεσματικά η έγκυρη δημοσιογραφική εργασία, θα προέλθουν από το συνδυασμό παροχής περιεχομένου υψηλής ποιότητας και συμφέρουσας τιμής, στοιχεία τα οποία θα πείσουν τους πολίτες να πληρώσουν για την απόκτηση των ψηφιακών εκδόσεων.
Στο πλαίσιο αυτό, η ευκολία στην καταβολή του αντιτίμου για την απόκτηση του περιεχομένου και η ευκολία στη μεταφορά και αποθήκευση της συσκευής ανάγνωσης θα παίξουν επίσης σημαντικό ρόλο για την περαιτέρω ανάπτυξη της ψηφιακής πλέον βιομηχανίας του Τύπου.