Παρασκευή 27 Μαΐου 2011

Σπουδές στην Ελλάδα ή στο Εξωτερικό; Μια ουδέτερη ματιά.


Το ερώτημα που απασχολεί γονείς και μαθητές.
Να μείνουν στην Ελλάδα ή να προτιμήσουν κάποιο Πανεπιστήμιο του εξωτερικού;
Μια ερώτηση που για να απαντηθεί συνήθως λαμβάνει υπόψη της 3 βασικούς παράγοντες:
• Χρόνο
• Κόπο
• Χρήμα
Όσο αφορά τον χρόνο η ολοκλήρωση σπουδών στο εξωτερικό πραγματοποιείται σε συγκεκριμένο πλαίσιο. Όσο αφορά τον κόπο η ολοκλήρωση σπουδών στο εξωτερικό, είναι μια εντατική διαδικασία, που διαφέρει σε μεγάλο βαθμό από την Ελληνική προσέγγιση, η οποία προσφέρει περισσότερες ευκαιρίες στον φοιτητή. Όσο αφορά το χρήμα η συνολική επένδυση μπορεί να είναι αντίστοιχη αν συνεκτιμηθούν ο χρόνος και ο κόπος. Η υποτροφία ή το φοιτητικό δάνειο αποτελούν συνήθεις επιλογές και τελικά αποδεικνύονται χρήσιμα εργαλεία για την επιτυχή ολοκλήρωση των σπουδών τόσο στην Ελλάδα, όσο και στο εξωτερικό.

Η εισαγωγή σε Ελληνικό ΑΕΙ ή ΤΕΙ πραγματοποιείται μόνο με την γνωστή και συνεχώς μεταβαλλόμενη διαδικασία των Πανελληνίων εξετάσεων. Οι υποψήφιοι δηλώνουν την σχολή προτίμησής τους ανάλογα με την επίδοσή τους. Αντίθετα η εισαγωγή σε ΑΕΙ του εξωτερικού, της Μ. Βρετανίας για παράδειγμα, γίνεται με αίτηση σε συγκεκριμένο πανεπιστήμιο ή σχολή (http://www.ucas.com/documents/nonuk/greek.pdf). Λαμβάνεται υπόψη η μέχρι τότε επίδοση του αλλά και το γενικότερο προφίλ του υποψηφίου. Εφόσον το πανεπιστήμιο δέχεται τον υποψήφιο κάνει μια δεσμευτική προσφορά συνήθως με όρους που αφορούν την τελική του επίδοση.
Η μεγαλύτερη διαφορά ανάμεσα στα δύο συστήματα είναι ότι στην πρώτη περίπτωση ο υποψήφιος πυροβολεί στα τυφλά ελπίζοντας να πετύχει το στόχο του ενώ στην δεύτερη η συνολική προσπάθεια είναι απολύτως συγκεκριμένη.
Η φοίτηση σε Ελληνικό ΑΕΙ/ΤΕΙ μπορεί να σημαίνει:
• Μετακίνηση του φοιτητή σε αστικό κέντρο διαφορετικό από αυτό του τόπου κατοικίας του και ένα ανεξάρτητο τρόπο ζωής μακριά από την οικογένεια.
• Ενοικίαση και επίπλωση ενός διαμερίσματος για το διάστημα σπουδών
• Φροντίδα σίτισης και υγιεινής από τον ίδιο τον υποψήφιο,
• Συχνές μετακινήσεις από και προς τον μόνιμο τόπο κατοικίας της οικογένειας
Βέβαια όλα τα παραπάνω πραγματοποιούνται σε γνώριμο περιβάλλον, με παρόμοιες κλιματικές και πολιτιστικές συνθήκες. Ο συνολικός χρόνος σπουδών παραμένει απρόβλεπτος τόσο λόγω της επίδοσης του υποψηφίου όσο και λόγω των διάφορων κοινωνικών και εργασιακών αναταραχών που μπορεί να προκύψουν.
Από την άλλη πλευρά η φοίτηση σε ΑΕΙ του εξωτερικού σημαίνει:
• την μετακίνηση σε μια άλλη χώρα, σε ένα νέο περιβάλλον με διαφορετικές κλιματικές και πολιτιστικές συνθήκες. Σημαίνει
• ένα ανεξάρτητο τρόπο ζωής μακριά από την οικογένεια, αλλά σε ένα περιβάλλον που παρέχει ποικίλους τρόπους υποστήριξης στον φοιτητή, π.χ. στην Μ. Βρετανία.
• Παρέχεται βοήθεια στην εύρεση στέγης επιλογές όσον αφορά την σίτιση και την υγιεινή, συστηματική υποστήριξη για θέματα ψυχολογικής υποστήριξης και κοινωνικής ένταξης.
Επιπλέον ο συνολικός χρόνος σπουδών είναι απολύτως καθορισμένος τόσο λόγω της στενής παρακολούθησης της επίδοσης του υποψηφίου όσο και λόγω του αυστηρού προγραμματισμού των απαιτήσεων φοίτησης και των προθεσμιών που έχουν τεθεί. Μπορεί αυτό να μη μας αρέσει ως φοιτητές, αλλα σίγουρα το εκτιμούμε τα επόμενα χρόνια που θα έρθουν.
Στην Ελλάδα η φοίτηση είναι χωρίς δίδακτρα με μόνη δαπάνη τα έξοδα διαβίωσης και μετακίνησης σε άλλο αστικό κέντρο. Στο εξωτερικό εκτός από τα έξοδα διαβίωσης και μετακίνησης ο φοιτητής επιβαρύνεται και με τα σχετικά δίδακτρα.
Ολοκληρώνοντας τις σπουδές του ο φοιτητής αποκτά και στις δύο περιπτώσεις ένα διεθνώς αναγνωρισμένο πτυχίο. Σε πολλές περιπτώσεις ο απόφοιτος Ελληνικού ΑΕΙ/ΤΕΙ θα αναζητήσει ένα μεταπτυχιακό πρόγραμμα σπουδών στο εξωτερικό προκειμένου να ενισχύσει τα προσόντα του επενδύοντας παράλληλα σε έρευνα για το καταλληλότερο πρόγραμμα και προετοιμασία (http://www.thecompleteuniversityguide.co.uk/league-tables/rankings) στην ξένη γλώσσα για την ένταξή του σε ένα αντίστοιχο πρόγραμμα. Σε κάθε περίπτωση η κίνηση αυτή σημαίνει σημαντική επένδυση σε χρόνο και χρήμα.
Επιπλεόν στην περίπτωση απόφοιτου ΑΕΙ εξωτερικού η επιλογή μεταπτυχιακού προγράμματος είναι φυσική συνέχεια των σπουδών του ακόμη και αν η επιλογή τον οδηγήσει σε άλλο εκπαιδευτικό ίδρυμα ή κλάδο σπουδών χωρίς απώλεια χρόνου ή την ανάγκη προετοιμασίας στην ξένη γλώσσα. Οι Πανεπιστημιακές σπουδές στο εξωτερικό συνεπάγονται και κατάκτηση υψηλού επιπέδου γνώσης της αντίστοιχης ξένης γλώσσας. Στην περίπτωση φοιτητών του εξωτερικού υπάρχει συνήθως άμεση δυνατότητα εύρεσης εργασίας, η οποία μπορεί να συνδυασθεί με ένα μεταπτυχιακό πρόγραμμα σπουδών που να υλοποιείται με μερική φοίτηση υποστηρίζοντας το ένα το άλλο. Τα αντίστοιχα γραφεία που λειτουργούν σε κάθε ΑΕΙ του εξωτερικού παρέχουν σημαντικές συμβουλές και κατευθύνσεις σε κάθε σοβαρά ενδιαφερόμενο φοιτητή τους.
Πέρα από τα προαναφερθέντα σημαντικό ρόλο στην λήψη απόφασης παίζει η φυσική απομάκρυνση από την οικογένεια. Συνήθως η ανησυχία αυτή αποτελεί και την αφετηρία κάθε συζήτησης. Θεωρείστε δεδομένο όμως ότι αυτή αποτελεί χαρακτηριστικό προβληματισμού για όλες τις οικογένειες των οποίων τα παιδία βρίσκονται στην αφετηρία πανεπιστημιακών σπουδών οπουδήποτε στον κόσμο.