Πολλοί μας στέλνουν μήνυμα και μας λένε: Σκοπεύω να φύγω από τη δουλειά μου και να ψάξω κάτι άλλο κάπου αλλού. Μήπως μπορείτε να με συμβουλεύσετε πως να φτιάξω το βιογραφικό μου;
Επειδή η υπόθεση δεν είναι παίξε-γέλασε, διαβάστε τα παρακάτω πριν ξεκινήσετε και θα είστε έτοιμοι να πετύχετε στην αγορά εργασίας.
Ο σπουδαίος Έλληνας φιλόσοφος Αριστοτέλης έγραψε κάποτε ότι «η τελειότητα στην εργασία απορρέει από την ευχαρίστηση που αυτή προσφέρει». Οι περισσότεροι άνθρωποι καθυστερούν υπερβολικά μέχρι να ξεκινήσουν με την αναζήτηση νέου εργοδότη. Φαίνεται ότι εσύ έχεις ήδη πάρει την απόφαση. Αυτό συνεπάγεται ένδειξη γενναιότητας εκ μέρους σου και, συνάμα, είναι κάτι φυσιολογικό. Γενναιότητα γιατί είναι πολλοί εκείνοι που για λάθος λόγο δεν κάνουν ποτέ αυτό το βήμα, είτε γιατί φοβούνται την αλλαγή είτε γιατί πιστεύουν ότι δεν είναι έτοιμοι να αφήσουν τη σιγουριά ενός σταθερού μισθού. Ωστόσο, η περιοδική αλλαγή εργασίας είναι απολύτως φυσιολογική.
Στην πραγματικότητα, το να παραμένει κάποιος στην ίδια εργασία από το πανεπιστήμιο μέχρι τη συνταξιοδότηση είναι απαρχαιωμένη πρακτική. Σήμερα, οι απόφοιτοι των σχολών παίρνουν την απόφαση να αλλάξουν δουλειά, καριέρα και εταιρεία κάθε φορά που νιώθουν κάτι καινούργιο να τους κινεί το ενδιαφέρον. Εμείς υποστηρίζουμε ένθερμα αυτήν την άποψη.
Να ξέρεις ότι έχεις να αντιμετωπίσεις σκληρό ανταγωνισμό και ενδεχομένως να πρέπει να διανύσεις μακρύ δρόμο, μέχρι να φτάσεις στον τελικό σου στόχο. Ποτέ μην ξεχνάς ότι την ίδια θέση που θες να κατακτήσεις εσύ κυνηγούν και εκατοντάδες άλλοι άνθρωποι. Οι σωροί με τα βιογραφικά επάνω στα γραφεία των διευθυντών είναι αρκετά μεγάλοι. Δεν αστειεύομαστε. Συνήθως οι υποψήφιοι για μια θέση είναι πολύ περισσότεροι από τους αναμενόμενους. Για τις πιο ελκυστικές θέσεις, μάλιστα, το φαινόμενο γίνεται ακόμη πιο έντονο. Μην ξεχνάς ότι πλέον πολλοί υποψήφιοι υποβάλλουν το βιογραφικό τους άμεσα στο ίντερνετ με αποτέλεσμα η παραμικρή διαθέσιμη δουλειά να απευθύνεται σε πιο ευρύ κοινό με πολύ μικρό κόστος.
Το πρώτο βήμα που πρέπει να κάνεις είναι να βρεις το παλιό σου βιογραφικό σημείωμα, να το «ξεσκονίσεις» και να αρχίσεις να καταστρώνεις ένα ολοκαίνουργιο σχέδιο προώθησης του εαυτού σου. Το κάθε βιογραφικό αποτελεί μία μοναδική, εξατομικευμένη δίοδο επικοινωνίας. Είναι ένα από τα πιο σημαντικά έγγραφά στη ζωή σου. Παρ’ όλ’ αυτά, η σύνταξη του βιογραφικού προσφέρει στα άτομα ανάλογη ευχαρίστηση με τη σύνταξη της διαθήκης ή της φορολογικής δήλωσης. Πρέπει να διαθέσεις αρκετό χρόνο γι’ αυτήν τη δουλειά. Δεν είναι κάτι που μετά από δυο ωρίτσες μπροστά από τον υπολογιστή είναι έτοιμο. Το βιογραφικό σου σημείωμα είναι ένα ζωντανό έγγραφο που συχνά απαιτεί μέρες, ακόμη και εβδομάδες, για τη σύνταξη και την τελειοποίησή του.
Η ποιότητα του βιογραφικού σημειώματος σε περιεχόμενο και εμφάνιση έχει αναβαθμιστεί σημαντικά τα τελευταία χρόνια, καθώς είναι πολλοί αυτοί που προσπαθούν να κατακτήσουν την τέλεια θέση εργασίας. Το υψηλό ποσοστό εταιρικών απολύσεων έχει αναγκάσει ακόμη και βετεράνους υπαλλήλους να ασχολούνται με το βιογραφικό τους και είναι πολλά τα ανώτερα στελέχη εταιρειών τα οποία δεν είχε χρειαστεί μέχρι τώρα να μπουν σε αυτή τη διαδικασία. Το ευχάριστο είναι ότι η βοήθεια που υπάρχει διαθέσιμη είναι άφθονη: οδηγοί καριέρας, ιστοσελίδες, εταιρείες αναζήτησης στελεχών, πρακτορεία εύρεσης εργασίας, η οικογένεια και οι φίλοι. Δεν είσαι εντελώς μόνος σου.
Θεώρησε το βιογραφικό σου ως μια μορφή διαφήμισης του εαυτού σου. Μια αποτελεσματική διαφημιστική εκστρατεία συνίσταται στην εύρεση και την προώθηση αυτού που θέλει να ακούσει ο εκάστοτε πελάτης, με δημιουργικό αλλά και έξυπνο τρόπο. Το ίδιο ισχύει και με τα βιογραφικά. Τα περισσότερα βιογραφικά είναι αναποτελεσματικά, γιατί επικεντρώνονται στο «εγώ». Με άλλα λόγια, το περιεχόμενό τους περιλαμβάνει όλα όσα «εγώ» έκανα στο παρελθόν. Τα βιογραφικά σημειώματα που ξεχωρίζουν από το σωρό είναι αυτά που επικεντρώνονται στον «εργοδότη». Αυτά, δηλαδή, που επικεντρώνονται στο τι μπορείτε εσείς να κάνετε για την εταιρεία που θα σας προσλάβει. Ποτέ μην ξεχνάτε ποιος έχει το πάνω χέρι σε αυτή τη διαδικασία. Η θέση που θέλετε να κατακτήσετε ανήκει στην εταιρεία. Από εσάς εξαρτάται να τους πουλήσετε αυτό που μπορείτε να κάνετε για αυτούς. Ενδεχομένως να μην γνωρίζετε επακριβώς τι ψάχνει ο εργοδότης. Μη διστάσετε να ρωτήσετε κάποιους που δουλεύουν ήδη για την εταιρεία ή για κάποια άλλη που ανήκει στον ίδιο χώρο. Περάστε από το γραφείο αποφοίτων του πανεπιστημίου σας και ρωτήστε εάν υπάρχει κάποιος που απασχολείται στην εταιρεία που σας ενδιαφέρει, με τον οποίο μπορείτε να έρθετε σε επαφή. Μην παραλείψετε να επισκεφτείτε το δικτυακό τόπο της εταιρείας. Επίσης, αναζητήστε πηγές, όπως οι ιστοσελίδες www.kariera.gr, και www.skywalker.gr οι οποίες μπορούν σας φανούν χρήσιμες. Εγγραφείτε ως μέλος σε κάποιο σύλλογο που σχετίζεται με το αντικείμενό σας. Θα μπορούσατε ακόμη να έρθετε σε τηλεφωνική επαφή με τον ενδεχόμενο εργοδότη σας και να ρωτήσετε τι ακριβώς χρειάζονται. Σε τελευταία ανάλυση, αυτό που θέλετε εσείς είναι να πληρώσετε το κενό που υπάρχει στην εταιρεία τους. Αυτό επιτυγχάνεται μόνο εάν γνωρίζετε τι ακριβώς ψάχνουν.
Ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή, λοιπόν. Το όνομα και τα στοιχεία επικοινωνίας σου πρέπει να είναι ευκρινή στο βιογραφικό σου. Το όνομά σου καλό είναι να είναι γραμμένο με ελαφρώς μεγαλύτερα γράμματα από των υπόλοιπων στοιχείων. Εάν έχεις σκοπό να αναγράψεις τον αριθμό του σταθερού ή του κινητού σας τηλεφώνου, σιγουρέψου ότι υπάρχει και η ανάλογη υπηρεσία τηλεφωνητή. Επίσης, εάν συμπεριλάβεις αριθμό φαξ, σιγουρέψου ότι αυτό λειτουργεί σωστά. Τέλος, η αναφορά του e-mail σου προϋποθέτει ότι θα ελέγχεις τα εισερχόμενα μηνύματά σου καθημερινώς. Αλλιώς, υπάρχει η περίπτωση να μη δείς εγκαίρως την πρόσκληση για το επαγγελματικό ραντεβού που ονειρεύεσαι.
Το ιδανικό είναι το βιογραφικό σας να περιλαμβάνει μια πρόταση που να δηλώνει σαφώς τον «αντικειμενικό σκοπό» σας ακριβώς κάτω από τα προσωπικά σας στοιχεία. Καθορίζοντας το στόχο σας είναι σα να προσδιορίζετε το είδος ανθρώπου στο οποίο απευθύνεται η διαφήμισή σας. Όπως συμβαίνει σε κάθε εταιρεία, εάν δείξετε ότι έχετε αντιληφθεί με σαφήνεια και αποφασιστικότητα τις ανάγκες ενός πελάτη, τότε έχετε κερδίσει. Στις περισσότερες περιπτώσεις, οι διευθυντές έχουν ήδη πάρει στα χέρια τους το βιογραφικό κάποιου άλλου και το έχουν βάλει αμέσως στο σωρό με τα απορριπτέα. Αυτό δεν παίρνει παραπάνω από δύο δευτερόλεπτα, ιδιαίτερα όταν το περιεχόμενο είναι πολύ ασαφές και το «εγώ» πολύ έντονα τονισμένο. Προσπαθήστε να κερδίσετε ήδη από την αρχή το πλεονέκτημα. Προσαρμόστε το βιογραφικό σας και τον αντικειμενικό σας στόχο στις ανάγκες της συγκεκριμένης δουλειάς και του συγκεκριμένου εργοδότη. Δεν υπάρχει βιογραφικό πασπαρτού. Ίσως το δυσάρεστο είναι ότι πρέπει, για κάθε θέση που αναζητάτε, να διαμορφώνετε ανάλογα το βιογραφικό σας σημείωμα. Τη θέλετε όντως απελπισμένα αυτή τη θέση; Αποδείξτε το. Γράψτε μια πρόταση που να αιχμαλωτίζει αμέσως τον αναγνώστη και να δηλώνει τον αντικειμενικό στόχο σας, εξηγώντας εμπεριστατωμένα το λόγο για τον οποίο αυτή η θέση ταιριάζει στις επαγγελματικές σας επιδιώξεις και τι είστε εσείς διατεθειμένος να προσφέρετε στην εταιρεία. Εάν δεν ξέρετε τι ακριβώς να γράψετε, μη διστάσετε να χρησιμοποιήσετε τις λέξεις-κλειδιά που εμπεριέχονται στην ίδια την αγγελία για τη θέση. Μην ξεχνάτε ότι και οι ίδιοι οι διευθυντές αφιερώνουν αρκετό χρόνο και κόπο μέχρι να συντάξουν τις αγγελίες αυτές. Μιλήστε τους στην ίδια γλώσσα.
Ιδού ορισμένα παραδείγματα:
- Προσφέρεται θέση για αρχαρίους στην αυστραλιανή βιομηχανία οικονομικών υπηρεσιών. Απαιτείται η γνώση λογιστικών, για μια μακροχρόνια καριέρα στις τραπεζικές επενδύσεις.
- Προσφέρεται θέση διδασκαλίας αγγλικών ως δεύτερης γλώσσας στην Ελλάδα. Απαιτείται η ικανότητα παροχής κινήτρων στους φοιτητές και η αποτελεσματική επικοινωνία με αυτούς, λίγα χρόνια πριν την εισαγωγή τους στη μεταπτυχιακή φοίτηση.
Το επόμενο τμήμα στο βιογραφικό σας καταλαμβάνει η «Περίληψη». Εκεί επισημαίνετε εκείνες τις ικανότητές σας που θα τραβήξουν την προσοχή του πιθανού εργοδότη σας. Γράψτε μια σύντομη περίληψη του ανώτερου επιπέδου εκπαίδευσής σας, των επαγγελματικών σας φιλοδοξιών και των σημαντικότερων ικανοτήτων σας. Ακολουθεί ένα παράδειγμα:
Περισσότερα από 4 χρόνια συναφούς εργασιακής εμπειρίας, με ιστορικό εξαιρετικών επιδόσεων στο πλαίσιο συνεργασίας με δεκάδες πελάτες περιέχονται στο χαρτοφυλάκιό μου. Απόφοιτος πανεπιστημίου, αφοσιωμένος στην κοινωνική προσφορά. Δραστήριο και φιλόδοξο άτομο, με έξοχες μαθηματικές επιδόσεις.
Μετά από τα προσωπικά σας στοιχεία, τον αντικειμενικό σας στόχο και την περίληψη, το υπόλοιπο του βιογραφικού σας μπορεί να διαμορφωθεί είτε λειτουργικά είτε χρονολογικά. Τα λειτουργικά βιογραφικά σημειώματα ενδείκνυνται για όσους έχουν πολύχρονη εργασιακή εμπειρία και, συνεπώς, θέλουν να επικεντρωθούν στην κατάκτηση θέσεων εργασίας που σχετίζονται με μια συγκεκριμένη λειτουργία μόνο. Εσείς που απασχολείστε πλήρως σε μια θέση μόνο τα τελευταία τέσσερα χρόνια μετά την αποφοίτησή σας από το πανεπιστήμιο, καλό θα ήταν να δώσετε στο βιογραφικό σας χρονολογική μορφή. Δεδομένου ότι όλα αυτά τα χρόνια δεν αλλάξατε εταιρεία, καλό είναι να παραθέσετε σύντομα τις διαφορετικές θέσεις στις οποίες εργαστήκατε μέσα στην εταιρεία. Με άλλα λόγια, εάν μέσα στα τέσσερα χρόνια αλλάξατε τρεις φορές θέση, θα αναφέρετε ξεχωριστά τα σημαντικότερα σημεία κάθε θέσης.
Το σημαντικότερο μέλημά σας, όταν περιγράφετε τη θέση και τα καθήκοντά σας σε μια προηγούμενη εργασία, είναι να περιέχει ο λόγος σας ρήματα «δράσης». Οι λέξεις κλειδιά εδώ είναι «περιγραφή», «τροποποίηση» και «δράση». Ενδείκνυται κάθε θέση να αναλύεται σε τρία σημεία και να περιλαμβάνει όσο το δυνατό περισσότερα ρήματα δράσης. Για παράδειγμα, η ιδανική περιγραφή για τη θέση υπευθύνου εξυπηρέτησης πελατών σε μια τράπεζα είναι η εξής:
- Πελατειακή υποστήριξη και παροχή υπηρεσιών σε τακτικούς πελάτες μέσω προσωπικής επικοινωνίας, σύμφωνα με τον κανονισμό και την πολιτική της τράπεζας.
- Διαχείριση χαρτοφυλακίου με περισσότερους από 250 λογαριασμούς χωρίς μετακίνηση πελατών.
- Προσωπική επίδοση 93% στον τομέα ικανοποίησης πελατών (το υψηλότερο ποσοστό στον κλάδο) και συμβολή στην αύξηση του χαρτοφυλακίου προσόδων κατά 50% το τελευταίο οικονομικό έτος.
Όπως βλέπετε, αρχικά γίνεται περιγραφή της θέσης. Συνήθως μπορείτε να βρείτε τις λέξεις αυτές στην επίσημη περιγραφή εργασίας σας. Έπειτα, η περιγραφή τροποποιείται καθώς εκτίθενται οι στόχοι που επιτύχατε. Στο τέλος, που είναι και το σημαντικότερο, πρέπει να στηρίξετε τη «δράση» που προέκυψε από τη συμβολή σας στην εταιρεία με πραγματικά στοιχεία. Στην πραγματικότητα, οι περισσότεροι εργοδότες προσέχουν αυτό το τελευταίο σημείο. Μην ξεχνάτε ότι ένα βιογραφικό σημείωμα δε στηρίζεται στο «εγώ», αλλά σε αυτό που μπορείτε να προσφέρετε στον μελλοντικό εργοδότη σας. Η περιγραφή της προηγούμενης δράσης που αναλάβατε ενδεχομένως θα καθορίσει το αν θα σας προσλάβει ή όχι.
Να θυμάστε πάντα ότι πρέπει να είστε ειλικρινής όταν συντάσσετε ένα βιογραφικό. Οι εργοδότες έχουν το δικαίωμα να ελέγχουν τα στοιχεία που τους δίνετε ακόμη και αρκετούς μήνες μετά την πρόσληψή σας στην εταιρεία τους. Επίσης, στο σημείο που εκθέτετε τα ενδιαφέροντα και τις παράπλευρες δραστηριότητές σας, προς το τέλος του βιογραφικού, θυμηθείτε να είστε δημιουργικοί. Εξάλλου, αυτό αποτελεί το πιο ενδιαφέρον σημείο στο βιογραφικό κάποιου και συχνά λειτουργεί ευεργετικά εάν αυτός που το διαβάζει συμμερίζεται τα ενδιαφέροντά σας. Σας ευχόμαστε καλή τύχη!